پارک انیمه

نسخه‌ی کامل: کلکسیون نقد کارتون های دهه 60
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
صفحه‌ها: 1 2
سلام دوستان عزیز
امیدوارم خوب و خوش و خرم باشید.
بنده با همکاری با کاربر Eliza Vampire طی یکی دو هفته براتون یک کلکسیون نقد از کارتون های دهه 60 خورشیدی آماده کردیم! البته برنامه نقد کارها هنوز ادامه دارد.
امیدوارم تونسته باشیم با این ایده نظر تمامی شما رو جلب کرده باشیم. مطالب مخصوص انیمه، مانگا، کارتون و کمیک مخصوص پارک انیمه

اهداف ما از ارائه این کلکسیون نقد:
1-تقویت حس نوستالژی در پارک انیمه.
2-آشنایی جوانان پارک با کارتون های دهه 60. بسیاری از کاربران پارک انیمه از کارتون های دهه 60 زیاد چیزی نمیدانند.
3-بررسی کارتون ها از این نظر که چه تاثیری بر نسل قبل (پدران و مادران ما) گذاشتند.
4-و سایر اهداف...

امیدواریم از این تاپیک سود زیادی ببرید.
حتما با نظرات خود از ما پذیرایی کنید. البته در پروفایل های کاربری! در این تاپیک در هر پست نقد یک کارتون قرار میگیرد.
اسپم دادن هم ممنوع! در صورت مشاهده پست اسپم با متخلف برخورد میشود.
ممنون مطالب مخصوص انیمه، مانگا، کارتون و کمیک مخصوص پارک انیمه
نام کارتون: بابا لنگ دراز (Daddy Long Legs)
کارگردان: کازویوشی یوکوتا (Kazuyoshi Yokota)
استودیوی سازنده: نیپون انیمیشن (Nippon Animation)
سال تولید: 1990
تعداد قسمت ها: 40
نقد و بررسی: ADP و Eliza Vampire
ویراستار: ADP
زمانی که رمان مشهور جین وبستر، یعنی بابا لنگ دراز قرار شد روی پرده سینمای ژاپنی (انیمه) برود، بسیاری را هیجان زده کرد. حتی تریلر و ویدئوهای کوتاه این انیمه، نوید از یک شاهکار هنری را میداد. شاهکاری که هنوز که هنوز است، پس از سال های دراز، خاطره های نسل دهه 60 را به خوبی زنده میکند و به عنوان یکی از برترین کارتون های آن زمان شناخته میشود و ما هنوز هم میبینیم شبکه های تلویزیونی (ملی یا استانی) گاهی اوقات پخش آن را از سر میگیرند.

Watashi No Ashinaga Ojisan، یا Dady Long Legs و به زبان فارسی همان بابا لنگ دراز، یک انیمه ژاپنی است که در سال ۱۹۹۰ ساخته شد و توانست موفقیت های بسیاری را بدست آورد. این انیمه که بر اساس رمان شناخته شده‌ی جین وبستر ساخته شده است توانسته است جوایز زیادی را در داخل و خارج از مرز ژاپن بدست بیاورد و خاطره بخش دوران کودکی نسل دهه 60 باشد. انیمه ژاپنی بابا لنگ دراز در 40 قسمت دنباله دار ساخته شده است.

مطالب مخصوص انیمه، مانگا، کارتون و کمیک مخصوص پارک انیمه
خلاصه‌ی داستان در مورد دختریست به نام جودی آبوت که در یک پرورشگاه بزرگ میشود و برای تامین نیاز های مالیش یک مرد او را به فرزند خواندگی قبول میکند که جودی او را نمیشناسد و فقط یکبار سایه او را میبیند و به دلیل دراز بودن پاهای آن شخص، او را از آن به بعد بابا لنگ دراز خطاب میکند. اما آن مرد در قبال تامین نیازهای جودی، برای او یک شرط گذاشته است. آن هم این است که باید انتهای هر مدت مشخص برای او نامه‌ای ار ماجراهای مدرسه بنویسد! حودی با وجود داشتن ماجراهای زیاد، همیشه سعی می کند خودش را با جامعه وقف بدهد و از انزوای پرورشگاه خارج شود. او در دوران تحصیلش با دو دختر آشنا میشود. سالی مک براید و جولیا پندلتون. سالی دختریست مانند جودی که موهای فرفری دارد و دست و پا چلفتی است و همیشه اوقات خوشی را برای جودی رقم میزند. جولیا هم...خب دختری پولدار و فخر فروش است که گاهی اوقات مجبور میشود طبق رسوم خانوادگی و بر خلاف میل خودش عمل کند. با وجود اینکه دوستی با جودی روی او آثار بسیاری گذاشته است... پس از مدتی متوجه میشه که بابا لنگ دراز در واقع عموی یکی از دوستانش است و پسر جوان وبسیار ثروتمندیست!! البته در برخورد اول با او به هیچ عنوان رفتار درستی ندارد. چون از ماجرا بی خبر است و طی ماجراهای مختلف دردسرهایی برای بابا لنک دراز ایجاد میکند! برای مثال بردن او به پشت یام خوابگاه درخترانه که با برخورد شدید مسئول آنجا مواجه میشود. جدا از رفتار خجالت زده و نامناسبی که با بابا لنگ دراز دارد... و در آخر جودی آبوت با همین مرد که فرزند خوانده اش بوده ازدواج میکند!!
مطالب مخصوص انیمه، مانگا، کارتون و کمیک مخصوص پارک انیمه
اگر بخواهیم این کارتون را با نظر بچه های امروزی نقد کنیم زیاد به نتایج جالبی نمیرسیم. برای مثال این حرف ها را با خود میزنیم (جودی اینقدر نفهمه که نمیدونه سایه آدم دراز میشه و کاراش همیشه بدون فکره. رفتارش هم تند و سریعه و کلا قاطه...) بنابراین کمی باید به خودمان دید نوستالژی بدهیم. بیاید از دیدی داستان رو نگاه کنیم که پدران و مادران ما با آن دید داستان را نگاه میکردند.
جودی شخصیتی بسیار نمادین برای افراد قدیمی، مخصوصا مادران ما بود. رفتار عالی جودی، درخواست تعامل او با دیگران پس از بیرون آمدن از پرورشگاه و ناامید نشدن او از ویژگی های بارز این شخصیت است. کارتون بابا لنگ دراز به خوبی توانست یک محیط عالی از مدرسه و یک زندگی روزانه را به ما نشان دهد و تخیل و ذهن ما را با خود به دور دورها ببرد. زندگی نرمال در مدرسه (یا دانشکاه. امروزی تر بگیم میشه مراکز آموزشی)، تعامل با دوستان و البته کمی دست و پا چلفتگی، از بازخوردهایی است که میتوانیم به خوبی آثار آن را در بزرگترهای امروزی ببینیم.
و مهم تر از همه انجام یک کار خیر توسط یک شخص ناشناس، که جودی فقط با متن و نامه های او، سرپرستش را میشناسد، میتواند به ما بگوید که ارزش کاری خیر، به پنهان ماندن آن است. در هرحال...این کارتون که اقتباسی از روی کتابش بود، با پیام های متعددش به موفقیت های بسیاری دست یافت. اگر آن را ندیده اید، مطمئن باشید بخش بزرگی از نسل گذشته ایران زمین را هنوز نشناخته اید! دیدن این انیمه به تمامی کاربران پارک (حتی آنهایی که بار دومشان است این انیمه را میبینند) پیشنهاد میشود!

مطالب مخصوص انیمه، مانگا، کارتون و کمیک مخصوص پارک انیمه


یکی از نامه های بابا لنگ دراز به جودی:
جودی، کاملا با تو موافقم که بعضی از مردم هیچوقت زندگی نمی کنند و زندگی را یک مسابقه ی دو می دانند و می خواهند هرچه زودتر به هدفی که در دور دست است دست یابند و متوجه نمیشوند که انقدر خسته شده اند که شاید نتوانند به مقصد برسند و اگر هم برسند ناگهان خود را در خط پایان میبینند، در حالیکه نه به مسیر توجه داشته اند و نه لذتی از ان برده اند.
دیر یا زود ادم پیر و خسته می شوند در حالیکه از اطراف خود غافل بوده است. ان وقت دیگر رسیدن به ارزوها و اهداف هم برایش بی تفاوت می شود و فقط او می ماند و یک خستگی بی لذت و فرصت و زمانی که از دست رفته و به دست نخواهد امد....
جودی عزیزم! درست است، ما به اندازه ی خاطرات خوشی که از دیگران داریم ان ها را دوست داریم و به انها وابسته می شویم. هرچه خاطرات خوشمان از شخصی بیشتر باشد، علاقه و وابستگی ما هم بیشتر می شود. پس هرکس را بیشتر دوست داریم و میخواهیم که بیشتر دوستمان بدارد باید برایش خاطرات خوش زیادی بسازیم تا بتوانیم در دلش ثبت شویم.
دوستدار تو بابا لنگ دراز.
tom and jerry

(موش بدو گربه تو رو نگیره) این عبارت را سالهاست که میگویند اما تقریبا هیچ کس تصویری از این واقعه در ذهن خود نداشت تا اولین قسمت تام وجری که درسال 1940میلادی ساخته شدوثمره همکاری جوزف باربراوویلیام هانا بود جالب است بدانید در ابتدا نامش تام وجری نبوده وهمه انرا در قسمت اول به عنوان (پیشی اخراج میشود) می شناختند!حتی اسم گربه ما به جای تام جاسپر بود وموش اسمی نداشت! اما در قسمت دوم اسمهای تام وجری روی انها گذاشته شد ووضعیت تغییر کرد!
مطالب مخصوص انیمه، مانگا، کارتون و کمیک مخصوص پارک انیمه
در حال حاضر تام وجری از نظر بچه ها زیباترین موش وگربه جهان اند اما از ابتدا این گونه نبوده!شاید بتوان گفت این دو شخصیت با عمل های زیبایی زیادی روی صورتشان به این شهرت جهانی رسیده اند!در ابتدا کاراکتر ها شکل ثابتی نداشتند وجاسپر(یا همان تام خودمون!)به قیافه فانتزی حال نزدیک نبود وبیشتر شبیه گربه‌ای واقعی بود. سرگرد، فاصله زیاد بین دو گوش وپوزه ی گرد او همراه با بدن پشمالویش زیاد جذاب نبود.موش هم زیادی تپل بودحتی در ابتدا این انیمیشن رنگهای زیبایی نداشت وهمه چیز تیره وتار به نظر می امد با کمی برفک! خالقان این اثر طرحشان را در دو سال قبل از شروع این انیمیشن به کمپانی داده بودند اما متروگلدین مایر زیاد ازش خوشش نیامد وبا وجود دوسال صبروموفق نبودنش در شروع کار نامزد جایزه اسکار شد!وقتی قسمت دوم اغاز شد جوزف چراغ روشنی را بالای سر خود احساس کرد ونام تام وجری را روی کاراکتر ها گذاشت!
ازسال 1940 تا فاصله‌ی 18سال بعد 108 کارتون تام و جری برای کمپانی ساخته شد که همکاری جوزف نویسنده و ویلیام کارگردان و کوییمبی تهیه کننده بود.کوییمبی هفت باراسکار بهترین انیمیشن کوتاه را برای تام وجری برنده شد در ان سالها کمپانی والت دیزنی وبقیه کمپانی ها رقابت بسیار تنگاتنگی برای این جایزه داشتند!
هانا وباربرا هم برای همیشه متروگلدین مایر نماندند وکمپانی مجبور شد چند بارسفارش ساخت قسمتهای جدید را بده چون متوسط زمان قسمت‌های قدیمی‌تر تام و جری، هفت دقیقه و نیم بود. اما کمپانی تصمیم گرفت برای کاهش هزینه‌ها، زمان کارتون‌ها 6 دقیقه باشد.
هانا و باربرامعتقد بودند این‌طوری باید ماجراها و طرح‌ها را کمتر کنند. آخرش سر همین موضوع دعوا شد و این دوتا از مترو گلدین‌ مایر فلنگو بستن و کمپانی انیمیشن خودشان، هانا-باربرا را تأسیس کردند.
سال 1945 جری حضوری فقط چند دقیقه‌ای در فیلم «لنگرها را بکشید» داشت.
کمپانی وارنر بروس هم بیکار نماند وچند قسمت تام وجری را به صورت سینمایی از تام وجری ساخت فیلمها اصلا تم درگیری خاص موش وگربه را نداشتند و خوشبختانه (یا متاسفانه) کمکی به کارنامه انیمیشن نکردند. از سری تام و جری بازی‌های ویدیویی و کامپیوتری مختلفی ساخته شده است که البته هیچ وقت محبوبیت کارتون‌ها را ندارند.
مطالب مخصوص انیمه، مانگا، کارتون و کمیک مخصوص پارک انیمه
انیمیشن از همان ابتدا خیلی موفق نبود مثلابعضی روان‌شناس‌ها به خشونت موش وگربه ایراد می‌گرفتند و آن را مناسب کودکان نمی‌دانستند.
البته حق داشتند درابتدا خیلی اوضاع بد بود فکر کنم الان بیشتر باهم کنار اومدند میدانید چرا؟برایتان میگویم شاید این سخن یکی از منتقدان را نشنیده باشید که گفته بود:
اگر کارتون های والت دیزنی رویا هستند تام وجری نقش یک کابوس را دارد
بله...سیندرلا وبقیه اثار والت دیزنی در مقایسه با تام وجری رویا بودند وبچه ها هم در زمان پدران ومادران ما خشونت حال حاضر حاکم در ذهن بچه ها را نداشتند تا به حال دقت کرده اید؟جری با دستگاه چمن زن ار روی بدن تام رد میشه وپوستشو غلفتی می کنه. یا مثلا تام با پتک میزنه تو سر جری کتلتش میکنه. همدیگرو اتیش میزنن و بمب توی لونه هم کار میذارند. حتی استفاده از سلاح های گرم هم وجود دارد. بارها دیده اید با هم دوئل می کنند وخب در امریکا هر پدر به پسر خود اسلحه هدیه میدهد! جالبه در قسمت بعد کاملا سالم هستند و این ذهنیت برای بچه ساخته میشه که هر بلایی سر کسی بیاره بعد سریع خوب میشه این نیز نکته منفی انیمیشن است.
تام وجری خیلی اثر خلاقی نیست...در حال حاضر هم بیشتر قسمتهای ان از رمانهای مشهور وفیلمهای پر فروش تقلید شده مثال بسیاری از این قسمتها موجود است مانند «دو تفنگدار» (سه تفنگدار)، «موشی برای شام می‌آید» (حدس بزن چه کسی برای شام می‌آید؟)، «دکتر جکیل و آقای موش» (دکتر جکیل و آقای هاید)، «جری و جامبو» (دامبو، فیل پرنده)، ...
قسمت «یانکی دودل ماوس» که اولین اسکار را در 1943 گرفت و از روی شخصیت معروف یانکی دودل دندی (یک قهرمان ملی آمریکا) ساخته شد، قسمت اسکاری «یوهان موشه» که با شوخی با زندگی یوهان اشتراوس، آهنگساز اتریشی و خالق «دانوب آبی» ساخته شد، و شخصیت جوجه اردک که از داستان جوجه اردک زشت آمده بود...
همه‌اش تقلید است! اما تقلید داریم تا تقلید!!
مطالب مخصوص انیمه، مانگا، کارتون و کمیک مخصوص پارک انیمه
فقط بحث خشونت نیست بارها از تام و جری تعبیر سیاسی شد، اماسازندگان به شدت آن را رد می‌کردند. در انگلستان دهه 1970، دیدن تام و جری به دلیل تم پیروزی موجود کوچک برموجود بزرگ و احتمال انطباق با شرایط داخلی این کشور (ماجرای ارتش آزادی‌بخش ایرلند) ممنوع بود. جامعه‌شناسان، تام و جری را نمونۀ کاملی از آنارشیسم توصیف می‌کنند.
موارد دیگری از تام و جری نیز تعبیر شده که بهتر است در پارک انیمه از آنها نامی برده نشود...

جدا از تمام این موارد، تام وجری زود عاشق میشوند و زود فارغ! در خیلی از سکانسها مشاهده می کنیم گربه ماده زیبایی از کنار تام رد میشود و تام چنان مانند پر کنارش پرواز میکند و چشمانش مانند قلب میشود که انگار یه نه صد دل عاشقش شده همان لحظه تام سعی می کند اورابه سمت خود برگرداند اما تام کور میشود و او را له میکند. تا اخر قسمت هم دختره را دوباره ول میکند!
اما با این همه تام وجری هنوز هم یکی از محبوبترین انیمیشن‌های سریالی دنیا شناخته می شوند و طرفداران خاص خودشان را دارند.
ملوان زبل

"زنده باد اسفناج!"هرگاه این جمله را میشنویم ذهنمان به سمت ملوان زبل و بازوهای بزرگش، کلاه کوچک او و پیپ کوچکی که هیچ وقت از دهانش در نمی اورد میرود.

ودشمن ورقیب بزرگش بروتوس. ملوان زبل با دیدن او قوطی اسفناج را در دهانش خالی می کند وناگهان معجزه رخ میدهد!!او از پس همه چیز وهمه کس بر می اید و قدرتش به اوج خود میرسد.
اما چرا اسفناج؟؟؟؟مثلا چرا نخود فرنگی یا هویج نیست؟؟؟
مطالب مخصوص انیمه، مانگا، کارتون و کمیک مخصوص پارک انیمه
بهتر است ابتدا با پیدایش کمیک این شخصیت محبوب اشنا شویم.
ملوان زبل اولین بار در کمیک‌استریپی توسط سگار خلق شد و سال 1933 به پرده سینما راه یافت و تا سال 1938 به طرز باور نکردنی جای میکی‌موس را در سینما‌ها گرفت. با ظهور و رواج تلویزیون در دهه 60 ملوان زبل بار دیگر به اوج محبوبیت رسید.مشخصات این کارتون ‌همگی فقط برای کارتون‌های فلیشر بودواین سبک را پیش گرفت.درکل بیشتر او را در نبرد با علی بابا وجادوگر برای به دست اوردن چراغ جادویی علاءالدین وبه قدرت رسیدن میبینیم ان هم با کمک اسفناج.
در ابتدای این نمایشهای ملوان زبل سیاه وسفید بود اما پس از موفقیت فوق العاده اش رنگ ها به او اضافه شد.
مطالب مخصوص انیمه، مانگا، کارتون و کمیک مخصوص پارک انیمه
ملوان زبل تا اخرش مجرد نماند و او هم سرو سامان گرفت! نام همسرش اولیو بود وحاصل این ازدواج پسر قوی و 9 ساله (که از بعد از سال های طولانی انیمیشنی نمایش داده شد) به نام جونیور شد که برعکس پدر به شدت از اسفناج متنفر بود وهمیشه سر این موضوع با پدرش مشکل داشت.هم عقیده نبودن پسر بچه با پدرش نیز جای فکر دارد. حتی بینندگان وصاحب نظران نیز با این به روز کنار میامدند و آن را مانع پشرفتی برای کمیک ملوان زبل میدانستند.
بر می‌گردیم سراغ اسفناج و موضوعی که مورد بررسی قرار می‌دهیم.
مطمئنا بچه ها از شخصیتهای مورد علاقه خود در زندگیشان الهام میگیرند حال این شخصیت چه انیمه ژاپنی باشد چه انیمیشن های دیگر فرقی نمی کند.هیچ چیز بی تاثیر نیست.
ملوان زبل عاشق اسفناج بود او فکر می کرد با خوردن اسفناج نیرویش چند برابر می شود ومیتواند هر چیز جلوی راهش را بردارد لطیفه ی جالبی که در این باره شنیدم به نقل یکی از بچه های دهه شصتی بود که میگفت :
هر وقت اسفناج می خوردیم فکر می کردیم ملوان زبل شدیم ومی رفتیم تو کوچه دعوا بعدش مثل (دور از جون سگ) کتک می خوردیم با گریه برمی گشتیم خونه!!
مطالب مخصوص انیمه، مانگا، کارتون و کمیک مخصوص پارک انیمه
خب!خودتان قضاوت کنید!به این نرمی و لطافت خشونت را به خورد کودکان می دهند یا با اسانس اسفناج؟!
اسفناجی که به گفته یک دانشمند به کلی اشتباه گرفته شده است و در تمام تاریخ این اشتباه تکرار شده ماجرا چیست؟؟؟برایتان می‌گویم
این اشتباه در حقیقت 50 سال قبل از به وجود امدن ماجراهای ملوان زبل رخ داد.

در سال 1870 اریک فون وولف، شیمیدان آلمانی در مورد میزان آهن اسفناج و سبزیجات دیگر تحقیق می‌کرد.
او در زمان رونوشت نتایج خود در دفترچه جدیدش، یک نقطه اعشار را جا انداخته و میزان آهن درون اسفناج را 10 برابر بیشتر از مقدار واقعی آن ثبت می کند!!! در حالی که تنها 3.5 میلی‌گرم آهن در 100 گرم اسفناج وجود داشته، میزان ان 35 میلی گرم گزارش داده شد!! یک اشتباه فاحش باعث محبوبیت ملوان زبل، قوطی های اسفناج وکتک خوردن بچه های دهه شصت میشود.
باورها بر این است که این شخصیت کارتونی باعث افزایش یک سومی مصرف اسفناج در آمریکا شده است!
حتی زمانی که این اشتباه را به همه مردم گزارشش دادند اسفناج محبوبیت خود را از دست نداده وباعث ثروتمندی تاجران وفروشندگان اسفناج در دنیا شده است
همه ی کارتونها هدف سیاسی اجتماعی ندارند گاهی برای تجارت و اقتصاد نیز انیمیشن می سازند وانرا میان مردم با ماسک ملوان زبل محبوب می کنند!
مطالب مخصوص انیمه، مانگا، کارتون و کمیک مخصوص پارک انیمه
ملوان زبل واقعا یه انیمس؟؟ من نمی دونستم تصویر: richedit/smileys/yahoo_Big/4.gif
جالب بود ممنون تصویر: richedit/smileys/yahoo_Big/11.gif
تصویر: richedit/smileys/YahooIM/8.gifجووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووودی................................
(2015/12/16 09:17 AM)ⓨⓔ ⓢⓞⓨⓐ نوشته شده توسط: [ -> ]ملوان زبل واقعا یه انیمس؟؟ من نمی دونستم تصویر: richedit/smileys/yahoo_Big/400.gif
نه ملوان زبل کارتونه.
(2016/10/24 06:41 PM)!Web Prince نوشته شده توسط: [ -> ]
(2015/12/16 09:17 AM)ⓨⓔ ⓢⓞⓨⓐ نوشته شده توسط: [ -> ]ملوان زبل واقعا یه انیمس؟؟ من نمی دونستم مطالب مخصوص انیمه، مانگا، کارتون و کمیک مخصوص پارک انیمه
نه ملوان زبل کارتونه.
نه انیمیشنهمطالب مخصوص انیمه، مانگا، کارتون و کمیک مخصوص پارک انیمه
انیمه همون کارتونه مطالب مخصوص انیمه، مانگا، کارتون و کمیک مخصوص پارک انیمه مگه نه؟مطالب مخصوص انیمه، مانگا، کارتون و کمیک مخصوص پارک انیمه
(2016/10/24 06:47 PM)Salmanfz نوشته شده توسط: [ -> ]
(2016/10/24 06:41 PM)!Web Prince نوشته شده توسط: [ -> ]
(2015/12/16 09:17 AM)ⓨⓔ ⓢⓞⓨⓐ نوشته شده توسط: [ -> ]ملوان زبل واقعا یه انیمس؟؟ من نمی دونستم مطالب مخصوص انیمه، مانگا، کارتون و کمیک مخصوص پارک انیمه
نه ملوان زبل کارتونه.
نه انیمیشنهمطالب مخصوص انیمه، مانگا، کارتون و کمیک مخصوص پارک انیمه
انیمه همون کارتونه مطالب مخصوص انیمه، مانگا، کارتون و کمیک مخصوص پارک انیمه مگه نه؟مطالب مخصوص انیمه، مانگا، کارتون و کمیک مخصوص پارک انیمه
تو یه اوتاکویی هنوز فرق اینا رو نمیدونی؟مطالب مخصوص انیمه، مانگا، کارتون و کمیک مخصوص پارک انیمه
ملوان زبل کارتونه
انیمه نوعی انیمیشن هست که استایل و محتوای تولیدیش مخصوص کشور ژاپنه
یا به عبارت دیگه پویانمایی ای که کشور خالق و اوريجينالش ژاپنه
مطالب مخصوص انیمه، مانگا، کارتون و کمیک مخصوص پارک انیمه
صفحه‌ها: 1 2
لینک مرجع